Black Friday tips - Sinnerup & POMPdeLUX deler 9 råd
En af årets mest hektiske shoppingperioder er lige om hjørnet – Black Friday og Black Week. Ifølge Brings e-handelsrapport, Bring Research, benyttede kun halvdelen af kunderne sig af tilbuddene sidste år. Hvordan kan webshops tiltrække endnu flere kunder i år? Vi har talt med to af Danmarks mest populære webshops for at høre, hvordan de forbereder sig på Black Friday.
Publiceret23.10.2020Sidst opdateret03.07.2024
Forstå kundernes motivation til at købe
Det er vigtigt at forstå både, hvad der motiverer kunderne til at købe, og hvilke barrierer der kan afholde dem fra at shoppe i denne periode. Selvom Black Friday er blevet større i de senere år, er der stadig mange forbrugere, der ikke udnytter tilbuddene. Derfor har vi bedt de to kendte webshops, Sinnerup og POMPdeLUX, om at dele deres bedste forberedelsestips til højsæsonen.
Kort om de to webshops
Sinnerup
Sinnerup er en 100% danskejet familievirksomhed, der sælger interiør, møbler og mode. De fortæller, at kunderne vælger dem på grund af deres unikke livsstilsprodukter, som man ikke finder mange andre steder, samlet på ét sted.
POMPdeLUX
POMPdeLUX tilbyder stilfuldt og skandinavisk-inspireret børnetøj, der fremhæver børnenes personlighed. De mener, at deres loyale kunder vender tilbage på grund af brandets kvalitet, unikke stil og konkurrencedygtige priser.
Vær ude i rigtig god tid
Vent ikke for længe med at forberede dig! Hos Sinnerup begynder de allerede i august/september at planlægge øget bemanding og oplæring.
– Vi starter med at planlægge tilbuddene til Black Friday og laver grafikken. Derefter gennemfører vi jobsamtaler og oplæring fra oktober, fortæller Jes Appel, Marketing & Ecommerce Manager hos Sinnerup.
Gitte Panayotis Diakovasilis, CSO hos POMPdeLUX, påpeger, at en agil organisation ikke behøver at træffe beslutninger om Black Friday så tidligt.
– Selvom vi anerkender Black Friday, er det utrolig vigtigt for os at være tro mod vores eksisterende kunder. Derfor venter vi så længe som muligt med at beslutte vores indsats for Black Friday, siger hun.
Prissætning og kommunikation
Prissætning er en stor del af forberedelserne til Black Friday.
Det er vigtigt, at spar budskabet er enkelt at forstå.
Jes Appel, Marketing & Ecommerce Manager hos Sinnerup
Gitte påpeger, at selvom prisfastsættelse er vigtig, er kommunikationen omkring prissætningen endnu vigtigere, samt hvor denne kommunikation finder sted.
Optimer lagerbeholdningen og skalér systemerne op
Når presset på både lagerkapacitet og personale stiger kraftigt i denne periode, anbefaler Jes at øge bemandingen på lageret for at opretholde de normale leveringstider så meget som muligt.
– Vi ansætter og oplærer lager-, Black Friday- og juleassistancer på vores lager, siger han.
Hos POMPdeLUX er de vant til at forberede sig på intensive salgsperioder flere gange om året, da de har store sæsonudsving.
– Vi forbereder os på peak ca. seks gange om året, så det er næsten rutine for os, siger Gitte.
Gitte påpeger også, at det altid er vigtigt at sikre, at din webshop er så købsoptimeret som muligt, især med fokus på mobil først. Jes forudser, at på grund af den aktuelle coronasituation, vil endnu flere kunder vælge hjemmelevering i år frem for afhentning i pakkeshops, som ellers er den foretrukne leveringsmetode for mange kunder.
Tips 1-5: Planlægning og forberedelse
Start tidligt med forberedelserne - Vent ikke for længe med at planlægge og gennemføre dine forberedelser.
Planlæg prisstrategien og kommunikationen nøje - Sørg for, at dine budskaber om prisnedsættelser er klare og lette at forstå.
Øg ressourcerne til lagerarbejde - Sørg for at have tilstrækkelige ressourcer til at plukke og pakke varer effektivt, især hvis du driver dit eget lager.
Optimer systemer og webshop - Sørg for, at din webshop er så købsoptimeret som muligt, med særlig fokus på mobilbrugere.
Forbered dig på øget efterspørgsel efter hjemmelevering - Vær klar til at håndtere en stigning i hjemmeleveringer, da flere kunder sandsynligvis vil vælge denne mulighed i år.
Hold kunderne opdateret - hele tiden
En travl periode som Black Friday kan føre til længere leveringstider på grund af den øgede efterspørgsel. Hvordan kan man sikre, at kunderne forbliver tilfredse?
– Vi informerer altid klart og tydeligt, før kunden foretager et køb, at der kan være længere leveringstid på grund af ekstra travlhed i forbindelse med Black Friday, siger Jes.
– Vi arbejder progressivt og holder kunden opdateret, hvis der skulle opstå ekstra lang leveringstid.
Butikkerne har forskellige oplevelser af, om kunderne er mere tålmodige under hektiske salgsperioder som Black Friday:
Sinnerup oplever, at kunderne har en vis forståelse og accepterer længere leveringstider, mens POMPdeLUX finder, at danske e-handelskunder generelt har meget høje forventninger til leveringstider. Derfor er det vigtigt altid at styre kundernes forventninger på forhånd og løbende informere dem om eventuelle forsinkelser.
– Man bør altid sikre, at man overholder det, man lover – og helst overpræsterer, siger Gitte Panayotis Diakovasilis, CSO hos POMPdeLUX.
– Vi sørger for at leve op til vores løfter om leveringstid, kundeservice og retur.
Jes understreger, at for at sikre glade og tilfredse kunder i en intens salgsperiode som Black Friday, bør man kommunikere ekstra klart og tydeligt.
Håndtering af returneringer
Hos Sinnerup afsætter de ekstra personale til at håndtere returneringerunder Black Friday. Jes påpeger vigtigheden af at tilbyde længere returfrister i denne periode:
– Vi har fra oktober længere bytteservice frem til januar, så folk trygt kan købe deres julegaver i god tid, også til Black Friday.
POMPdeLUX udvider også deres bytte- og returvilkår:
– Da mange kunder køber deres julegaver på Black Friday, forlænger vi vores vilkår hen over julen for at imødekomme byttemulighederne af julegaver, siger Gitte.
9 tips til en succesfuld Black Friday
Hvis du vil have mest muligt ud af årets vigtigste salgsperiode, kan disse 9 tips fra erfarne e-handelsaktører være nyttige. Brug dem som en tjekliste, så du er bedre rustet til at levere hurtigt, effektivt og som kunderne forventer det.
Start tidligt med forberedelserne.
Planlæg prisstrategien og kommunikationen nøje.
Øg ressourcerne til lagerarbejde.
Optimér systemer og webshop, især til mobilbrugere.
Forbered dig på øget efterspørgsel efter hjemmelevering.
Kommunikér klart om potentielle forsinkelser.
Overhold altid dine løfter – og overpræster hvis muligt.
Tilbyd længere returfrister i højsæsonen.
Hold kunderne løbende opdateret om deres ordrestatus.
Vil du få flere tips til, hvordan du bedst forbereder din webshop?
Download vores seneste e-handelsrapport fra Bring Research - Bliv klar til Black Friday og jul.