Black Friday og julehandel - sådan bliver din webshop klar
Nu nærmer sig den travle tid med Black Friday og julehandel – to afgørende perioder for din webshop. Black Friday markerer starten på årets mest betydningsfulde salgsperiode og er blevet en essentiel dag for omsætningen. Er din webshop klar? Her får du en række tips til, hvordan du bedst forbereder dig på denne intense salgsperiode.
Publiceret08.07.2020Sidst opdateret05.07.2024
Black Friday er nu et stort og etableret fænomen, og konkurrencen om online-kunder er intens. Stadig flere foretrækker at handle på nettet, da det opleves som mere bekvemt og fleksibelt end at besøge fysiske butikker. Ingen køer, nem adgang til varer og et bredere udvalg gør online shopping attraktivt. Desuden er muligheden for at gøre en god handel en vigtig faktor for mange.
For at holde os ajour med, hvad der er vigtigt for onlinekunder, gennemfører vi regelmæssige undersøgelser blandt skandinaviske forbrugere gennem Bring Research. Efter julehandlen i 2023 undersøgte vi Black Friday, og 16% svarede, at de udelukkende handlede i fysiske butikker i denne periode. Dette indikerer, at webshops generelt er godt forberedt på Black Friday. I en økonomisk usikker tid bliver gode tilbud endnu mere tiltrækkende for kunderne. Spørgsmålet er, om denne trend vil fortsætte?
Stort potentiale for mersalg under Black Friday og julehandlen
I 2023 rapporterede 56% af kunderne, at de havde benyttet sig af Black Friday-tilbud, hvilket viser, at der stadig er stort potentiale for øget online salg.
Dog er der delte meninger om Black Friday blandt kunderne. Mange ser det som fremmende for overforbrug og skadeligt for miljøet. Nogle oplever det som stressende og besværligt, og mange udtrykker mistillid til de tilbud, der gives. For at webshops kan øge salget og nå ud til flere kunder, er det vigtigt at være opmærksom på disse indvendinger.
Med den intense konkurrence om kunderne og salget i denne periode, hvad kan du gøre for at tiltrække både nye og eksisterende kunder?
Vigtigt at skabe tryghed
De kunder, der vælger at handle på nettet, forventer andre ting end dem, der udelukkende handler i fysiske butikker. De e-handlende er ude efter at spare tid og penge samt undgå stress og køer. De ønsker valgmuligheder og fleksibilitet.
Vores kundeindsigt viser, at det er endnu vigtigere, at webshops imødekommer kundernes behov under højsæsonen allerede inden jul og sørger for, at de kan føle sig trygge. Det handler bl.a. om at give relevante oplysninger til kunden gennem hele købsprocessen. Vidste du for eksempel, at hurtig levering og hjemmelevering er meget vigtigere for kunderne i julen end resten af året?
Kommunikation er nøglen
Kun 6 % foretog impulskøb, da de besøgte en webshop eller en fysisk butik under Black Friday i 2023.
Hele 65 % af kunderne svarede, at størstedelen af det, de købte, var ting, de allerede havde planlagt at købe, og de søgte efter gode tilbud.
Dette understreger vigtigheden af at kommunikere med kunderne i god tid før højsæsonen for at gøre dem opmærksomme på dine tilbud. Mange kunder oplyste, at de ikke stolede på tilbuddene i denne periode, så det er smart at tydeliggøre før- og efter-priser, som kunderne kan stole på.
Selvom Black Friday ofte betragtes som starten på julehandlen, viser vores undersøgelse, at kunderne mest handler til sig selv. Derfor kan det betale sig at differentiere kommunikationen til dem, der handler til sig selv, og dem, der køber gaver.
For at skabe en problemfri købsoplevelse, hold kunderne informerede hele vejen frem til, at varen er blevet leveret.
Bring Research-rapporten viser, at kunderne bruger flere kanaler for at finde de bedste tilbud på Black Friday. De fleste fandt deres tilbud ved at gå direkte til webshoppen (62 %), men også nyhedsbreve og medlemstilbud var udløsende triggere for køb. Hele 27 % benyttede Google eller en anden søgemaskine for at finde tilbud inden Black Friday. Overvej derfor at kommunikere dine tilbud via forskellige kanaler forud for selve højsæsonen.
Udvid returfristen, og tilbyd hjemmelevering
Hvad lægger kunderne vægt på, når de køber julegaver på nettet? Hele 80 % mener, at udvidet returfrist er vigtig. Det er ikke så mærkeligt, eftersom hele 66 % starter julehandlen allerede på Black Friday. Det gælder uanset alder og køn. Udvidet returfrist skal fremgå tidligt i købsprocessen. Det gør dine kunder trygge og øger sandsynligheden for, at købet gennemføres.
Leveringsalternativer som hurtig levering og hjemmelevering er meget vigtigere for kunderne i julen end resten af året. Af de adspurgte mener:
76%, at det er vigtigt at få varerne hurtigt leveret.
66%, at de ønsker at hente selv på udleveringssted.
Det betyder, at hvis du ikke har dette leveringsalternativ i din webshop, kan det være en god ide at tilbyde det i denne periode. Med services og alternativer, som er tidsbesparende og forenkler hverdagen, giver du merværdi til dine kunder.
Key takeaways – 8 tips til optimal forberedelse
Sæt fokus på en smartere og tryg julehandel i stedet for personligt forbrug. At opfordre til overforbrug kan have den modsatte effekt hos mange kunder.
Kommunikér i god tid for at gøre kunderne opmærksomme på webshoppens tilbud under Black Friday.
Benyt flere forskellige kanaler for at få dine Black Friday-budskaber frem. Det kan give dig salget i stedet for konkurrenterne.
Skab tillid ved at være transparent med før- og efter-priser.
Hav forskellige budskaber til dem, der handler til sig selv, og dem, der skal købe gaver.
Hold kunderne informerede undervejs, frem til at varen er blevet leveret.
Tilbyd fleksible bytte- og returordninger.
Sørg for, at du har de rette leveringsalternativer på plads, f.eks. ekspres- og hjemmelevering.
Få din netbutik klar til Black Friday og jul
Vi giver dig vores bedste tips til en optimal netbutik for at få flere til at handle under Black Friday og jul.