Sådan vinder du årets julehandel på nettet

Sådan vinder du årets julehandel på nettet

72 % af alle danskere købte julegaver på nettet sidste år, men potentialet for e-handlen er rent faktisk endnu større. Med denne artikel bliver du klædt bedre på til at vinde kampen om kunderne. Det er et benhårdt marked, hvor det gælder om at have styr på hele værdikæden i din webshop.

Den seneste tid har været præget af stigende priser samt politisk og økonomisk usikkerhed for mange.

I 2023 købte 71% af danskerne deres julegaver online. Selvom det er svært at forudsige, hvordan den nuværende økonomiske situation vil påvirke julehandlen, tyder meget på, at væksten i nethandlen vil bremse op i den nærmeste fremtid. Alligevel nærmer vi os årets travleste tid for online shopping, hvor mange vil benytte sig af gode tilbud til at starte deres juleindkøb.

Muligheder for flere julekøb online

For mange er tiden op til jul hektisk og stressende, med en stigende liste af opgaver og færre dage til jul. Julegaveindkøb er ofte en kilde til stress. I 2023 valgte mange at købe deres julegaver online for at spare tid og penge og undgå køer. Bekvemmelighed og fleksibilitet blev også fremhævet som vigtige årsager.

Hvad gør online julehandel så speciel?

Der er tre væsentlige forskelle mellem online julehandel og almindelig nethandel:

  1. Flere vælger at handle i webshops, de normalt ikke bruger. I vores undersøgelse sagde 6 ud af 10 forbrugere, at de handlede i andre butikker under julehandlen end normalt.
  2. Forlængede returfrister og gode ombytningsmuligheder er vigtigere ved køb af gaver end ved køb til sig selv.
  3. Leveringsmuligheder som hjem- og ekspreslevering samt klare leveringsdatoer er ekstra vigtige i denne periode.
Gave_PMM_66992_Foto_Aksel_Jermstad.jpg

Tryghed får kunderne til at købe julegaver online

Der er flere årsager til, at kunder kan blive usikre på, om de skal købe julegaver online. De mest almindelige spørgsmål er:

  • Hvornår bliver min pakke leveret?
  • Når den frem inden jul?
  • Kan julegaven nemt byttes?
  • Er der en kundeservice, der kan hjælpe mig?
  • Hvad gør jeg, hvis jeg vil returnere varen?

For at øge julegavesalget skal webshops forstå og imødekomme kundernes behov. Tryghed er altafgørende ved julegavekøb, både i forhold til produktet, købsbetingelserne og leveringsmulighederne, men især hvad angår leveringstid og eventuel returnering. 

Bliv også klar for Black Friday.

Sådan får du kunderne til at gennemføre købet

Leveringsmuligheder som hjemmelevering og hurtig levering er vigtigere i julen end resten af året. 50% af de adspurgte ønskede hurtig levering for at spare tid og sikre, at gaverne ankommer til tiden. Mange starter først julegaveindkøbene i december, så en garanti for hurtig levering og tydelig information om sidste bestillingsdato er stærke salgsargumenter.

For at øge antallet af gennemførte køb er det vigtigt at give klare oplysninger om de leveringsmuligheder, du tilbyder. Fortæl dine kunder, at du forstår deres udfordringer, og tilbyd relevante leveringsmuligheder, siger Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

Muligheden for at bytte eller returnere varer efter jul er også afgørende. 80 procent forventer forlængede returfrister i julen. En forlænget returperiode og en simpel returmulighed (f.eks. en returlabel i pakken) kan være stærke salgsargumenter, der får kunderne til at gennemføre købet.

Vores bedste tips og råd

  • Trygge kunder foretager julegaveindkøb. 

  • Tilbyd en forlænget returperiode og nem returnering. 

  • Muligheden for at bytte varer skiller dig ud fra andre netbutikker. 

  • Hold ikke netbutikken åben for julegaveindkøb så længe som muligt. 

  • Direkte leveringsmuligheder kan øge salget. 

Vil du have flere tips om, hvordan du forbereder dig til dette års julehandel?

Vi håber at vores nye tjekliste kan inspirere dig med gode råd og tiltag, som du kan tage i brug allerede denne julesæson for at vinde nye kunder under årets julehandel. 

Del artikel