5 tips: Sådan forbereder du din webshop til julehandelen

5 juletips til webshops

Har du brug for konkrete juletips til din webshop? Julehandlen på nettet fortsætter med at vokse, og for at tiltrække flere kunder til at handle julegaver online er det afgørende at forstå deres primære motiver. Sidste år valgte mange at købe julegaver online for at spare tid, penge og nyde den bekvemmelighed og fleksibilitet, som online shopping tilbyder. Hvordan kan du bedst forberede din webshop til den kommende julehandelssæson?

Et barn sidder mellem en mand og en kvinde i en sofa juleaften og åbner en julegave
Publiceret 08.07.2020 Sidst opdateret 05.07.2024

Danskernes julehandel online er markant stigende, men der ligger et betydeligt potentiale i at øge salget af julegaver yderligere.

Vores seneste forbrugerundersøgelse hos Bring Research afslørede, at 67% af danskerne købte deres julegaver online i 2022. Alligevel foretrak mange stadig at handle i fysiske butikker. For at fremme det digitale julegavesalg er det afgørende at forstå og imødekomme kundernes behov effektivt – både dem, der allerede handler online, og dem, der stadig foretrækker fysiske butikker.

De, der vælger online shopping, gør det ofte for at spare tid, penge og undgå stress forbundet med kø og trængsel. 57% af kunderne foretog deres juleindkøb hos en webshop, de ikke tidligere havde handlet hos, hvilket er mere end dobbelt så mange sammenlignet med andre tidspunkter på året. Synlighed og tillid spiller en afgørende rolle for at tiltrække nye kunder til din webshop.

Læs også: Sådan vinder du årets julehandel på nettet for flere tips

To hænder binder et bånd på en julegave
Tryghed under julehandelen er vigtig for kunderne

Bekvemmelighed og tryghed vejer mest

Sikker og problemfri shopping er af afgørende betydning. For mange nye kunder er det essentielt at få relevante oplysninger gennem hele købsprocessen for at opbygge tillid. Særligt i julesæsonen er oplysninger om rettidig levering af pakker samt mulighederne for returnering og ombytning endnu vigtigere end resten af året.

Disse 5 juletips styrker din webshops konkurrenceevne

  1. Forlæng julehandlen

    Vis tydeligt dine frister for levering inden juleaften, gerne så tidligt som muligt. En anden måde at forlænge julehandlen på er ved at tilbyde hurtig levering. Den største hindring for at handle på nettet op til jul er, at man er usikker på, om pakken når frem i tide. Skilt derfor også med senest mulige bestillingsdato, for at pakken når frem i tide.

  2. Lad kunden bestemme, hvor, hvornår og hvordan de ønsker at få leveret deres pakke

    Når tiden er knap i december, kan enkle og fleksible leveringsalternativer være afgørende. 8 ud af 10 danske e-handelskunder vil have mulighed for at få deres julegaver leveret hurtigt. Hvis kunden er usikker på, om pakken når frem i tide, kan det føre til at de afbryder købet - vær derfor tydelig med alle tidsfrister. 

  3. Brug returnerings- og byttefrister til din konkurrencefordel

    Udvidet bytte- og returneringfrister er vigtige. 76% af danske kunder mener at netop det er vigtigt, når de vælger en webshop. Derudover er tydelige og synlige oplysninger tidligt og gennem hele købsprocessen, og en returetiket samt emballage der kan bruges til at sende varen tilbage i også store fordele. 

  4. Få dine kunder til at købe mere

    De fleste køb er planlagt – men langt fra alle. Du kan opfordre til yderligere køb når kunden allerede er i din webshop, ved at vise relevant tilbehør eller supplerende varer. Giv dine kunder en grund til at vende tilbage til din webshop.

  5. Sørg for at opbygge loyalitet

    Skab loyalitet ved at give en god oplevelse gennem hele købet. Det kan du udnytte hele året! Gode tilbud og enkel og hurtig levering er de vigtigste faktorer for tilbagevendende kunder.

Vil du have flere tips om, hvordan du forbereder dig til dette års julehandel?

Vi håber at vores nye tjekliste for e-handel, kan inspirere dig med gode råd og tiltag som du kan tage i brug allerede denne julesæson, for at vinde nye kunder under årets julehandel.

Del artikel