E-handelstrends 2025: Trends som alle skandinaviske webshops bør kende
Hvad sker der med forbrugernes købsvaner på nettet det kommende år? Vi har talt med flere e-handelseksperter om, hvad vi kan forvente.
Publiceret13.12.2022Sidst opdateret06.02.2025
På bare få år har teknologiske fremskridt, stigende krav til bæredygtighed, personalisering og nye betalingsløsninger vendt op og ned på spillereglerne for både webshops og forbrugerne.
Men hvad betyder det egentlig for e-handlen, og hvilke trends kommer til at præge markedet i 2025? Det dykker vi ned i her.
1. Når værdien er afgørende
Selvom vi ser tegn på økonomisk fremgang, er forbrugerne stadig tilbageholdende med at bruge penge Det skyldes blandt andet økonomisk usikkerhed, høje renteomkostninger og at forbrugerne generelt er blive bedre til at spare op.
- Mange forbrugere er blevet mere prisbevidste og prioritere produkter og services, der giver høj oplevet værdi. Derfor bør du tydeligt kommunikere produktfordele og investere i anmeldelser og brugeroplevelser, der styrker tilliden til din forretning, fortæller Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.
2. Kinapakker vinder frem
I 2024 så vi en markant stigning i antallet af kinapakker. I Danmark har 28 % handlet hos Temu inden for de sidste seks måneder. I Sverige er tallet 26 %, og i Norge er andelen 38%.
Hvad kan du gøre?
Med den kraftige stigning i antal af internationale pakker er det vigtigt, at du som skandinavisk webshop tænker over, hvordan du kan skille dig ud. Det kan du blandt andet gøre ved at fremhæve fordelene ved at handle lokalt:
Bæredygtighed og mere etisk handel
Skræddersyede kundeoplevelser
Hurtig og pålidelig levering
Brandidentitet
Men der er også noget, vi kan lære af Temu. Nogle af deres taktikker inkluderer gamification, personalisering og mikroinfluencere. Samtidig er de rigtig dygtige til at optimere til mobilen. Alt dette, kombineret med god kundeservice og en god returpolitik, er med til, at mange vælger at handle hos Temu – selvom de skal vente i længere tid på deres pakker.
3. Mobilbetaling fortsætter med at stige
Flere analyser viser, at en stor del af betalingerne nu foregår via apps på mobilen.
Ifølge Dansk Erhvervs seneste analyse er den mest anvendte betalingsform i december 2024 betalingsapps, som står for 43 % af betalingerne, mens betalingskort udgør 38 %.
I Danmark er det MobilePay, der dominerer, med 4,4 millioner brugere. Ifølge en undersøgelse fra Rapyd svarede 71 %, at de brugte MobilePay ved deres seneste køb, og 39 % angav, at det var deres foretrukne betalingsmetode.
I 2022 slog MobilePay og Vipps sig sammen, som er Norges mest brugte betalingsapp. Jørgen Selfors, Product Manager for Vipps Checkout, fortæller, at omkring 80-90 % af deres kunders kunder vælger at betale med Vipps. Han nævner også, at konverteringsraten er markant højere for kunder, der bruger Vipps-login i checkout, sammenlignet med dem, der benytter browseres autocomplete funktion.
I Sverige har Swish etableret sig som en af de mest populære betalingsløsninger med over otte millioner brugere. Deres partner, Mondido, fortæller, at de har set en stigning på op til 10 % i gennemførte køb hos kunder, der tilbyder Swish i checkout.
4. Sociale medier som markedsplads
De seneste år er sociale medier blevet meget mere end blot platforme til socialt indhold – de er blevet fuldgyldige markedspladser. Med shopping-tags i billeder, videoer og stories kan forbrugerne nemt handle uden at forlade appen, hvilket mange webshops allerede har set en fordel i.
Samtidig stiger også live shopping i popularitet. Fænomenet er blevet beskrevet som "Generation Z’s moderne form for TV-shop" og har i flere år været en milliardindustri i Kina. Herudover er live shopping hvor der tilbydes én-til-én råd og vejledning via videochat blevet mere og mere almindeligt.
På billedet: Isabell Sund, marketingchef hos Markedssjefene
- I 2025 forventes det, at sociale medier bliver en af de mest brugte kanaler til at øge salget på nettet, fortæller Isabell Sund, Marketingchef hos Markedssjefene.
Er du ikke kommet i gang med at sælge via sociale kanaler endnu? Så er 2025 måske året!
5. Andre søgeplatforme på banen
I lang tid har Google været den foretrukne kanal for næsten alle søgninger, men nu er der kommet flere udfordrere.
- Der, hvor Google tidligere næsten havde monopol på informationssøgning, ser vi nu et stort skifte. Wall Street Journal har blandt andet skrevet om, hvordan folk i stigende grad bruger TikTok, Instagram og AI – især ChatGPT – til at finde information, fortæller Ingvild Moen, jurymedlem ved e-handelspriserne fra Posten Bring.
For at kunne bruge disse platforme til at nå ud til forbrugerne, er det vigtigt at webshoppen og kommunikationen er tilpasset de her typer søgninger. Det kan være ændringer tone of voice i din webshop, mere visuelt og engagerende indhold eller fokus på andre søgeord.
Vil du have flere tips og råd om e-handel?
På vores e-handelsside har vi samlet masser af viden til dig, der arbejder med e-handel.
Pssst: Sats på SoMe-indhold, der er tilpasset fremtiden
Tidligere har du måske været vant til kun at skabe social media-indhold til feedet for at få hurtig spredning 'her og nu'. I dag ser vi, at de mest succesfulde også skaber indhold, der er optimeret til at dukke op, når folk søger.
6. Imødekom kundernes behov med AI og personalisering
En personlig købsoplevelse er fortsat en vigtig trend i 2025. Forbrugerne forventer i stigende grad, at webshops og digitale udbydere tilpasser sig deres individuelle behov.
Ifølge en undersøgelse fra Twilio Segment gælder dette især Generation Z, som kræver autenticitet, åbenhed og engagement fra webshopsene.
Som webshop skal du tænke ud over de traditionelle push-taktikker og fokusere mere på en samtalebaseret og inkluderende tilgang.
Derfor er det afgørende at indsamle data om kunderne på en god måde – og bruge de data til at skræddersy kundeoplevelsen. Pas på, at kunderne ikke oplever det som påtrængende, da mange i dag vægter deres privatliv højt.
Eksempler på succesfuld personalisering:
H&M: Anvender deres loyalitetsprogrammer til at give skræddersyede rabatter og mere personlig kommunikation.
Boozt: Tilbyder kundetilpassede produktforslag og kampagner baseret på kundens tidligere køb og sæsonen.
Udforsk mulighederne
Nu hvor AI virkelig har vundet frem, opstår der også nye muligheder inden for personalisering. Som webshop kan det være en god idé at tænke over, hvordan AI kan hjælpe med at skabe en bedre og mere tilpasset kundeoplevelse – det er slet ikke for tidligt at begynde at eksperimentere med mulighederne.
7. Stemmestyrede søgninger: En voksende trend i handlen på nettet
Via stemmeassistenter som Alexa og Google Home, samt mobilen og smartwatches, begynder flere og flere at bruge stemmen til søgninger.
Det kan give en konkurrencefordel, at webshoppen er tilpasset denne form for søgning, især fordi forbrugerne i stigende grad ønsker hurtigere, enklere og mere naturlige måder at finde og købe produkter på
Ved brug af stemmesøgning vil forbrugerne ofte tale i hele sætninger, som er mere nuancerede. Derfor bør du i dit SEO-arbejde fokusere på long-tail søgefraser og give præcise svar. Det er også en god idé at implementere strukturerede data (schema markup) for at hjælpe søgemaskinerne med bedre at forstå dit indhold.
Tips: Sørg for at have en FAQ i din webshop med spørgsmål som hvad, hvordan, hvornår og hvor.
8. Forbedr kundeoplevelsen med AR og VR
Selvom teknologierne har været på markedet i et stykke tid, forventes der en stigning i brugen af AR og VR i de kommende år.
Brugen af augmented reality (AR) og virtual reality (VR) giver kunderne nye mulighed for at visualisere produkter i deres eget miljø inden de køber, hvilket kan nedbringe antallet af returvarer og øge kundetilfredsheden.
Hvad er forskellen på AR og VR?
AR tilføjer digitale elementer oven på den virkelige verden ved hjælp af en skærm eller enhed, som mobiltelefoner eller AR-briller.
VR skaber en helt simuleret, virtuel verden, som brugeren oplever gennem VR-headsets, hvor personen er fuldstændigt opslugt.
En måde at udnytte denne teknologi på er gennem virtuelle prøverum, der giver kunderne mulighed for at "prøve" produkterne – noget som den svenske webshop Lyko blandt andet har gjort, ved at lade kunderne teste makeup gennem AR.
9. Højere krav til kundeservice
Når det gælder kundeservice i 2025, fremhæver Nora Steinvik, direktør for kundeservice i Bring, flere ting, som er vigtige at være opmærksom på:
Persinalisering: Kunderne forventer en skræddersyet oplevelse baseret på tidligere interaktioner og deres egne præferencer. De vil bruge mindre tid på at oplyse informationer og forventer, at webshoppen allerede har de relevante data, når dialogen starter.
Selvbetjening: Mange kunder foretrækker selv at finde svar ved hjælp af AI-assistenter og chatbots, omfattende FAQ eller artikler på hjemmesiden.
AI-assistenter og chatbots: Flere kunder forventer øjeblikkelige svar på enkle spørgsmål samt at kunne foretage ændringer og handlinger hurtigt. Her bliver AI-drevne løsninger afgørende for at imødekomme disse forventninger.
Proaktiv kundeservice: Kunder ønsker i stigende grad, at webshops kan forudse deres behov og tilbyde løsninger, inden problemer opstår.
Husk, at med den stigende brug af teknologi følger også et ansvar for at beskytte kundedata. Især ved brug af AI er det vigtigt at sikre, at AI-systemer overholder GDPR-standarder.
Nora understreger også, at virksomheder har et ansvar for at sikre, at AI-løsninger har høj kvalitet og opleves som nyttige. Dette er afgørende for, at kunderne vælger at bruge AI-løsninger og udvikler loyalitet over for virksomheden.
10. Hurtig levering og nem returnering
Efterhånden som flere forbrugere handler digitalt, stiger forventningerne og krav til leveringen også. Det er ikke længere nok at tilbyde én leveringsmulighed. Kunderne forventer fleksibilitet i forhold til både hvordan, og hvor varen leveres – samt præcis information om leveringstiden.
Thomas Støkken, koncernchef for E-handel og Logistik hos Bring, bekræfter, at modtagerne stiller flere krav.
– Posten Bring arbejder på at gøre det nemt at sende, modtage og returnere pakker. Derfor tilbyder vi en række forskellige leveringsmuligheder: pakkebokse, pakkeshops, og hjemmelevering. Vi leverer med lavere CO2-udledning til 1,6 millioner danskere og stræber efter, at alle vores køretøjer på last mile skal være fossilfrie inden 2026, siger Støkken.
Friske tal fra Bring Research viser også, at returvilkår er vigtige for forbrugerne. 57% undersøger returpolitikken, når de handler i en webshop de ikke har handlet i før.
11. Bæredygtighed er den nye norm
Bæredygtighed har i mange år været på dagsordenen – og er nu blevet en grundlæggende forventning i alle brancher.
Forbrugerne forventer, at webshops og detailhandlere er åbne om deres miljøpåvirkning og tager tydeligt ansvar gennem konkrete mål og tiltag for at reducere deres klimaaftryk.
Samtidig er forbrugerne blevet mere opmærksomme på greenwashing og har en vis skepsis over for bæredygtige budskaber. Sørg derfor for at kunne dokumentere dine påstande, og sæt dig ind i, hvad der er lovligt at sige – og hvad der ikke er.
12. Cirkulære handelsplatforme fortsætter deres succes
Markedspladser, der formidler køb og salg af brugte varer, er allerede i kraftig vækst, og denne tendens forventes at fortsætte i 2025.
I Danmark har Tise 550.000 brugere. I Sverige, er Tradera er den største platform for brugtsalg, hvor hver tredje svenske har en profil. I Norge er 3,4 millioner registreret på finn.no, mens platformen Tise har omkring 2,5 millioner.
– For bare få år siden var der en højere barriere for at handle online, og for mange var det skræmmende at betale for noget, de ikke havde set fysisk. I dag findes der smarte løsninger for både fragt og betaling, der gør, at både køber og sælger kan føle sig trygge ved at handle brugt, påpeger Eirik Rime, direktør hos Tise.
Vi ser også, at flere traditionelle webshops opretter deres egne genbrugsplatform, hvor kunderne kan gensælge produkter, de ikke længere bruger. Denne trend styrkes af forbrugernes engagement i bæredygtighed.
Hvordan kan du bedst navigere i e-handelsbranchen i 2025?
Du har nu en omfattende oversigt over de vigtigste tendenser inden for e-handel, som du bør holde ekstra godt øje med. Det er dog vigtigt at huske, at markedet kan ændre sig hurtigt, og at dette blot er forventninger for det kommende år.
Hold dig opdateret på udviklingen i branchen, og vær klar til at tilpasse dig hurtigt, når ændringer opstår. I en så dynamisk sektor som e-handelsbranchen er evnen til at være kreativ, fleksibel og tilpasningsparat vigtigere end nogensinde.