Idéen er vigtig – men din udholdenhed er det vigtigste. Her får du den succesrige iværksætter, Arnulf Refnes’ bedste tips til at starte en webshop.
Mange går rundt med en iværksætter i maven. Tanken om at udvikle en god idé, være sin egen chef, have en spændende arbejdsdag – og forhåbentlig få løn for anstrengelserne, virker tillokkende på mange af os. Én, der ved meget om, hvad der skal til for at få succes med drømmen, er Arnulf Refsnes, der har grundlagt og ledet flere virksomheder.
Opreklameret iværksætterbillede
Han tror imidlertid, at mange lader sig lokke af et glorificeret billede af iværksættermiljøet.
– Det at blive en del af et cool miljø, bør ikke være en motivation for at blive iværksætter. Selv har jeg været for optaget af at drive virksomheder til at være en del af et startup-miljø, men du kan helt sikkert få nogle nyttige kontakter den vej, smiler han.
Manden, som flere kender som fotomodel, meteorolog og kitesurfer, har også en baggrund som offshore-ingeniør og finansanalytiker – og har ikke mindst grundlagt flere virksomheder. Under coronaen startede han samen med konen, den profilerede træner Annema Refsnes, Norges første webbaserede træningsstudio: Naardic. Han leder også gazellevirksomheden Agilis, der leverer softwareudvikling og webservice.
6. tips til at få succes med iværksættersatsningen
Arnulf har disse råd til kommende og nye webshop-iværksættere:
1. Vær forberedt på svære tider – og hold ud
De fleste tager det for givet, at en iværksætterdrøm er afhængig af en god idé. Arnulf mener imidlertid, at det er tilstrækkelig med en idé, der er ”god nok”.
– Der er et hav af gode idéer derude, og det er egentlig ikke så vanskeligt at komme på dem. Det er imidlertid vigtigere, at du evner at møde problemer og har udholdenhed, end at du har verdens bedste idé. For det vanskelige er at turde starte og satse i det hele taget – og at gennemføre. Så skal du have både nødvendig viden og kontakter.
Et citat, han holder meget af, er: ”Husk, at det ikke er et kapløb, men et maraton”.
En anden huskeregel, han ofte minder sine mediværksættere om, er, at alle oplever vanskelige perioder ind imellem, men at det ikke er alle, der holder ud.
– Der kan være problemer, som kræver mange arbejdstimer at løse, og perioder hvor du ikke ved, om det vil gå godt. Her skal du tænke på, at konkurrenterne også støder på problemer – men at det kun er jer, der klarer at stå igennem dem. Hvis du klarer at få dig selv og andre til at tro på det, kan det give motivation.
2. Regn med, at ting tager længere tid – og koster mere
Hvis der er én ting, Arnulf har erfaret gennem sin iværksætterkarriere, er det, at ting meget ofte tager længere tid og koster mere end forventet.
– Det er nu, du skal involvere andre og samarbejde. Selv erfarne iværksættere – mig selv inkluderet – tager fejl, når det handler om tid og omkostninger for projekter og så gælder det om, at have en god plan for, hvad du skal gøre, hvis det sker.
3. Vær forberedt på at arbejde meget
Balance mellem arbejde og fritid er vigtig for de fleste af os. Hvis du skal være iværksætter, må du imidlertid regne med, at den balance nogle gange må lægges til side, pointerer Arnulf.
– Både fordi der er mange opgaver, der skal udføres, og fordi du har et ansvar, der tynger. Hvis du ikke er interesseret i at arbejde så meget, er iværksætterlivet ikke noget for dig. Så er det vanskeligt at få succes.
4. Sammensæt et team med ens forventninger
Et råd, man ofte hører i iværksættersammenhænge er, at man skal sammensætte et team af mennesker, der tænker anderledes, end en selv. Det er imidlertid en sandhed med modifikationer, mener Arnulf.
– Det kan selvsagt være en fordel, at teammedlemmerne har forskellige fagområder. Jeg tror imidlertid ikke, at det er klogt at have for mange forskellige personligheder tidligt i processen. Så kommer der hurtigt mange diskussioner, siger han og tilføjer:
– Min erfaring er, at i en tidlig fase er det vigtigt, at alle har de samme forventninger både til sig selv og andre – især når det handler om arbejdsindsats.
5. Giv teamet økonomiske incitamenter
For at få alle i teamet til at bevare motivationen – særlig i perioder med meget arbejde – mener Arnulf, at det er vigtigt med økonomiske incitamenter.
– I de virksomheder, jeg har ledet, har de ansatte altid været ejere, eller der har været options-ordninger. Det, tror jeg, er meget vigtigt, for de fleste er optaget af egen gevinst. Jeg plejer at sige til de andre teammedlemmer, at de må regne med at arbejde mere end otte timer om dagen – men så skal de motiveres af, at den ekstra indsats kan gøre optionerne mere værd.
6. Brug penge på god kundeservice
Et område, som Arnulf erfarer, at mange webshops tager alt for let på, er kundeservice.
Brug flere penge på gode kundeoplevelser og kundeservice end på betalt markedsføring.
Arnulf Refsnes
– God kundeservice har været et succeskriterie for mine virksomheder, og det er noget, jeg er meget optaget af. Hvis du vil have tilhængere, der hepper på dig og din virksomhed, kommer det ofte efter en oplevelse med kundeservice, der er bedre end forventet. Det er ofte der, man får ”god omtale”. Her handler det både om, at responstiden er kort, og om hvor behjælpelige de er, påpeger han.
Iværksætteren mener, at kundeservice er så vigtig, at det fortjener en meget større post i budgettet end det, de fleste sætter af.
– Jeg mener, du bør bruge flere penge på at gøre kundeoplevelsen og kundeservicen så god som muligt, end på betalt markedsføring. Det er meget ofte den ekstra indsats og de ekstra omkostninger værd.
Vil du vide, hvordan du kan styrke konkurrenceevnen i din webshop?
Læs mere og download vores guide til vores tilpassede leveringsmuligheder.