Vælg den rigtige e-handelsplatform: Her får du ekspertens bedste tips
Valg af den rigtige e-handelsplatform er et af de vigtigste valg, du kommer til at tage for din webshop. Tænk på følgende, og undgå disse fælder.
Du har idéen på plads, og planen er klar: Dine produkter skal ud til forbrugerne. Men det kan være lettere sagt end gjort. Hvis du går med en drøm om at starte en webshop, har du sandsynligvis opdaget, at der er en global jungle af forskellige e-handelsplatforme og leverandører at vælge imellem.
Så hvordan går du frem, så du er sikker på at du vælger den rigtige platform?
Eksperter i e-handelsplatforme
Vi bedt Torkel Johannessen og Roy-André Tollefsen komme med deres råd. De ved nemlig, hvad de taler om:
Torkel Johannessen
Torkel er CEO i Convert Group, der udvikler og hoster webshopløsninger for nogle af de helt store webshops rundt om i verden. Han har bl.a. en baggrund som e-handels- og omnikanalchef for den norske kosmetikkæde Vita og har sammenlagt 20 års international erfaring fra teknologiselskaber og digitale organisationer som Egmont, Match.com og Yahoo.
Roy-André Tollefsen
Roy-André er entreprenør og investor. Han udviklede sin første webshop som 13-årig (i 1993) og startede det, der længe var Norges førende e-handelsleverandør – Trollweb. Nu er han CEO og grundlægger af Enjoy.ly, som samler alle kulturaktiviteter og arrangementer i Norge på et sted. Han er også innovations- og produktansvarlig for platformen Flow Retail.
Dyrt at vælge forkert
De kan begge fastslå én ting: Platformen er meget vigtigere, end mange ofte tror, og valget af den er ikke noget, du bør tage let på. Det er nemlig dyrt at vælge forkert.
– Uanset om du har som mål at blive Nordens største webshop, eller du vil starte en lille hobbybutik, er det et af de vigtigste valg, du kommer til at tage – og noget der danner grundlag for, om du får succes eller ej, fastslår Torkel.
De har følgende råd til webshops, der skal vælge platform:
1. Tænk over dine ambitioner
– Inden du træffer dit valg, skal du stille dig selv spørgsmålet: Hvor tror jeg, at jeg er om tre år? Vær ærlig over for dig selv og omkring potentialet i markedet, så du rammer plet. Både underinvestering og overinvestering er almindelige fejl at begå, siger Torkel.
Han fortsætter:
– Hvis du bare skal ”afprøve det” for at få svar på, om satsningen er rigtig, kan du komme et godt stykke hen ad vejen med en enkel og billig løsning. Du skal dog tage højde for, at du må skifte platform, hvis du kommer op i omsætning på over ti millioner, for man kan ikke køre i første gear på motorvejen. Hvis du har store ambitioner og kapital fra dag ét, bør du foretage en grundig vurdering af forskellige platforme og leverandører – og gå direkte til en mere avanceret løsning, der tillader vækst. På den måde kan du sikrer succes hurtigere.
Roy-André pointerer, at hvis du virkelig mener det alvorligt med din netbutik, holder det ikke med en løsning til 200.000 kr. – Hvis du virkelig skal satse på det, skal du investere et syvcifret beløb i det tekniske. De billigste løsninger har nemlig langt færre tilpasningsmuligheder, og vil på et tidspunkt stå i vejen for videre vækst.
– Du kan ofte mærke det, når du skal koble på tredjepartsløsninger, som ERP-system, logistik- og lagersystem eller fysiske butikker. Så skal der dyrere og mere avancerede løsninger til, hvor der er mulighed for specielle tilpasninger, siger Torkel. Han tilføjer, at markedet nu bevæger sig væk fra en såkaldt monolitstruktur, med én webshopløsning, som skal dække alle behov.
– Nu går vi mod det, vi kalder ”composable commerce”, hvor du sammensætter de moduler, der passer bedst til din webshop, f.eks. intern søgning, betaling og produktanbefalinger. Det giver mere fleksibilitet, lavere driftsomkostninger, en hurtigere webshop og en bedre kundeoplevelse, påpeger han.
2. Find en partner, der er rigtig for dig
Det at drive en webshop af en vis størrelse er noget, kun de færreste kan klare alene.
Hvis du skal satse fuldt ud på e-handel og ikke har dine egne udviklere in-house, bør du opbygge og drive løsningen i samarbejde med en erfaren leverandør. Husk bare, at det er et meget vigtigt samarbejde, som du skal leve med i mange år, så lav en grundig og effektiv evaluering, og tal med referencer, inden du tager det endelige valg. Held og lykke!
Og netop valget af partner – altså leverandøren af e-handelsplatform – mener de begge er lige så vigtigt et valg, som hvilken platform du vælger.
– Det vigtigste er, at du finder en, der har samme tankesæt som dig, som ønsker at skabe en god købsoplevelse, og som ikke mindst har den teknologiske forståelse, du har brug for. De, der starter webshops, har ofte en kommerciel idé, men de mangler teknisk forståelse – noget der er helt afgørende for at få succes med e-handel, pointerer Roy-André. Han anbefaler at bruge tid på at lære leverandøren at kende.
– Afhold fysiske møder med personerne, inden du indgår et samarbejde. God kemi og tillid er vigtig, for der er tale om et langvarigt forhold. Torkel påpeger også, at det ikke er alle platformene, der har leverandører lokalt tilstede. Så er en udenlandsk partner et alternativ – noget der kan have sine ulemper.
3. Få viden om e-handel – og om kunderne
Uanset hvor god en e-handelsplatform og partner du har, kommer du imidlertid ikke langt, hvis du ikke selv ved nok om faget, understreger de.
Hvis du skal have succes, handler det til syvende og sidst om dine kompetencer, og hvordan du bruger dem.
Torkel Johannessen
Du skal vide, hvad du arbejder med. Det hjælper ikke meget at være på verdens bedste platform, hvis du ikke ved noget om, hvordan du arbejder med f.eks. kunderejser, markedsføring og organisk søgning.
Roy-André råder alle til at få erfaring med drift af en webshop, inden de starter deres egen.
Det er utrolig sjovt at drive en webshop, men det kræver meget brede kompetencer og forståelse inden for mange forskellige områder.
Roy-André Tollefsen
En god idé er ikke nok. Det er også mere krævende end at drive en fysisk butik nede i centeret, og det er ikke noget for alle. Det er altid vigtigst at tænke på kundens behov.
– Du skal altid tænke på brugervenlighed, så slipper du af sted med meget. Fjern alle fancy designelementer, der ikke har en funktion, og gør købsprocessen så enkel som muligt. Det indebærer bl.a., at du har gode og enkle betalingsløsninger og leveringsmuligheder, inklusive hjemmelevering, som er grundlæggende i 2022. Det samme er livechat – hvis du ikke har det, er det som at have en fysisk butik, hvor der ikke er noget personale til stede, påpeger Roy-André.
4. Spørg andre webshops til råds
Roy-André anbefaler også at man får uafhængige råd om, hvilke løsninger du bør vælge ved at spørge andre, som sidder i samme båd.
– Vær ikke bange for at spørge andre webshops. Det er et åbent miljø, der gerne giver hinanden tips omkring platforme, partnere, leveringsmetoder, betalingsløsninger eller andre ting. Udnyt denne delingskultur.
Vil du vide, hvordan du kan styrke konkurrenceevnen i din webshop?
Læs mere og download vores guide til vores tilpassede leveringsmuligheder.