Brugervilkår for BringID for private personer

Nedenfor finder du vilkår og betingelser ("Vilkår"), der styrer brugen af BringID, en tjeneste leveret af Posten Bring AS, organisationsnummer 984 661 185.

Betingelserne anses for læst, forstået og accepteret af den fysiske person ("Brugeren"), som vil bruge BringID, når han eller hun fuldfører registreringsprocessen og anvender tjenesten.

Betingelserne gælder for BringID og de tjenester, der omfattes af og bruger loginløsningen på ethvert givet tidspunkt.

1. Om BringID

BringID er en loginløsning, der giver Brugeren mulighed for at logge ind på udvalgte tjenester, som leveres af Posten Bring og godkendte partnere, med ét enkelt brugernavn og adgangskode. Formålet med BringID er at lade Brugeren styre deres profil og give dem mulighed for at styre al elektronisk kommunikation fra Posten Bring, der er relateret til tjenester, som bruger loginløsningen på ethvert givet tidspunkt. Følgende oplysninger vil blive modtaget under registreringsprocessen, før Brugeren kan bruge BringID:

  • Navn
  • Mobilnummer
  • E-mailadresse

 

Hvis Brugeren ønsker at bruge nogle af Posten Brings tjenester, der kræver et højere sikkerhedsniveau, kan BringID valgfrit opgraderes ved hjælp af BankID eller andre eID-løsninger godkendt af Posten Bring. I sådanne tilfælde vil følgende oplysninger udover det ovenstående blive modtaget under registreringsprocessen:

  • CPR-nummer
  • Hjemadresse

Brugeren skal være mindst 15 år gammel for at opgradere BringID med BankID.

2. Pris og faktureringsbetingelser

Du kan oprette en BringID gratis.

3. Servicekvalitet

BringID bestræber sig på at være tilgængelig for kunder og brugere døgnet rundt, syv dage om ugen. Posten Bring kan suspendere tjenesten ved tekniske fejl, programopdateringer, systemvedligeholdelse, ændringer, strømafbrydelser eller lignende forhold.

4. Brugerens brug af BringID

4.1 Generelt

Sikkerhedsløsningerne er beskyttet af en personlig adgangskode/pin-kode. Brugeren er alene ansvarlig for dets brug. Det er derfor meget vigtigt at bruge en unik adgangskode/pin-kode, som aldrig deles med andre eller skrives ned, så uautoriserede personer ikke kan udgive sig for at være Brugeren over for Posten Bring. Adgangskoden bør ændres i overensstemmelse med de specifikationer, der angives som krav for sikkerhedsløsningen på ethvert givet tidspunkt.

Brugeren kan opgradere BringID med BankID udstedt af enhver bank i Sverige eller en anden tilsvarende sikkerhedsanordning godkendt af Posten Bring. Adgangskoder/pin-koder, der genereres af en sikkerhedsanordning af denne art, udgør Brugerens underskrift ved brug af BringID. Det antages, at det er Brugeren, der har brugt den individuelle service, hvis den korrekte adgangskode bruges.

Brugeren er alene ansvarlig for eventuelle tab, der opstår, hvis denne deler sin BringID-information med andre, eller hvis andre får adgang til sådan information på grund af Brugerens handlinger.

Alle nødvendige personlige oplysninger, som Posten Bring har om Brugeren, skal altid være opdaterede. Brugeren er alene ansvarlig for at sikre, at den korrekte e-mailadresse og telefonnummer er registreret hos Posten Bring, og for at oplyse om ændringer ved at logge ind på www.bring.dk og ændre disse oplysninger under personlige indstillinger, forudsat at Brugeren ønsker at modtage beskeder via e-mail og/eller sms (afhængigt af hvad der er tilgængeligt) om den individuelle service, der omfattes af BringID.

Hvis Brugeren opdager fejl, udeladelser, afvigelser eller andre problemer, som kan være af betydning for Posten Bring som udbyder af BringID, skal Brugeren straks meddele dette til Posten Bring.

4.2 Overførsel af beskeder 

Posten Bring vil sende adviseringer til Brugeren om ting som ny funktionalitet, driftsinformation og anden information relateret til tjenester fra Posten Bring og dens partnere. Brugeren giver Posten Bring tilladelse til at bruge tekstbeskeder og den e-mailadresse, som Brugeren har angivet, til at rette eventuel markedsføringskommunikation og anden kommunikation til Brugeren.

Brugeren kan deaktivere/aktivere de aktuelle adviseringstjenester/kommunikation efter ønske under "Indstillinger" eller ved at bruge deaktiveringsfunktionen direkte i hvert modtaget besked (sms/e-mail), hvor en sådan funktion er tilgængelig. Sådanne ændringer vil kun påvirke Posten Brings tjenester, der bruger BringID, og vil ikke ophæve andre samtykker, der kan være givet i andre sammenhænge.

5. Posten Brings forpligtelser og rettigheder

Posten Bring er ansvarlig for at gennemføre de handlinger, som Brugeren initierer i henhold til disse vilkår.

Posten Bring er ikke ansvarlig for fejl, udeladelser eller forstyrrelser relateret til udstyr, software, adgang til eller overførsel via internet eller Brugerens valgte autentificeringsløsning (BankID udstedt af valgfri bank i Norge eller en anden tilsvarende sikkerhedsanordning godkendt af Posten Bring).

Posten Bring har mulighed for at sende adviseringer til Brugeren om nye muligheder, driftsinformation og anden information relateret til den individuelle service, der er omfattet af BringID.

6. Ændringer 

Vilkårene kan ændres ved en opgradering til en ny version eller ved at give en måneds skriftlig varsel til Brugeren ved at sende dette til den e-mailadresse, som Brugeren har angivet under registreringen.

7. Fortrolighed 

Parterne er forpligtet til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at materiale eller information ikke anvendes til andre formål end gennemførelsen af aftalen omfattet af disse vilkår eller afsløres for andre i strid med denne bestemmelse. Medarbejdere eller andre, der fratræder deres stillinger hos Posten Bring, forbliver bundet af denne fortrolighedsklausul for de sager, der nævnes ovenfor, selv efter at det kontraktmæssige forhold i henhold til disse vilkår er ophørt.

Fortrolighedspligten gælder også efter ophør af det kontraktmæssige forhold i henhold til disse vilkår.

Fortrolighedspligten gælder ikke, når der er en forpligtelse til at videregive materiale eller information i henhold til lov, forskrift eller myndighedsbeslutning.

8. Behandling af personoplysninger og markedsføring

Læs de generelle vilkår.

8.1 Samtykke og grundlag for behandling

Personoplysninger indebærer oplysninger og vurderinger, der kan henføres til enkeltpersoner. De oplysninger, der skal behandles, er angivet i afsnit 8.2 nedenfor. Behandling indebærer brug af personoplysninger såsom indsamling, registrering, lagring og overførsel eller en kombination af sådanne brug.

Personoplysninger i BringID vil blive behandlet for at opfylde rettigheder og forpligtelser i henhold til disse vilkår, jf. Persondataloven, § 8 a). Derudover vil personoplysninger blive brugt til at forbedre BringID og de tjenester, der omfattes af det på ethvert givet tidspunkt, samt til at rette markedsføringskommunikation til Brugeren, jf. Persondataloven, § 8 f). Brugeren samtykker hermed til behandling af alle personoplysninger, der specificeres under afsnit 8.2 nedenfor.

8.2 Personoplysninger til behandling

Oplysninger om Brugeren vil blive indhentet, når en BringID-bruger/konto oprettes. Følgende personoplysninger vil blive indsamlet og behandlet om Brugeren:

  • Kontakt: mobiltelefonnummer og e-mailadresse
  • Elektronisk identifikation (IP-adresse, cookies)
  • Information om Brugerens brug af de respektive tjenester/løsninger
  • Trafikdata
  • Kreditkort- og andre betalingsoplysninger, når det er nødvendigt

Følgende oplysninger vil blive indsamlet om Brugeren, når de logger ind på løsninger, der kræver et højere sikkerhedsniveau, jf. punkt 1:

  • CPR-nummer
  • Hjemadresse

Ved at sammenligne og analysere kan informationen bruges som grundlag for at sende relevante tilbud og anden information, som kan være af interesse for Brugeren. Formålet er at levere mere relevant information. Sådan overførsel kan ske via adresseret post, tekstbeskeder, elektronisk post eller på en lignende måde. Brugeren samtykker til at lade Posten Bring AS og andre virksomheder inden for Posten Bring Group anvende disse oplysninger til de ovennævnte formål.

Den overstående information, der indsamles, når du logger ind på løsninger, der kræver et højere sikkerhedsniveau, kan bruges af Posten Bring til sikker identifikation i forbindelse med ændringer af Brugerens adresse og ved fortoldning af varer, der sendes til Brugeren fra et andet land.

BringID bruger Posten Bring AS's adressedatabase til at knytte Brugeren til en fysisk adresse. Alle oplysninger, der modtages fra Brugeren, vil være tilgængelige for Brugeren via deres profil og kan ændres af Brugeren via BringID eller Posten Brings adresseændringstjeneste. Nogle ændringer kan kræve godkendelse, før de aktiveres i BringID.

Derudover modtages oplysninger, der ikke kan knyttes til Brugeren, og bruges kun til at udarbejde generel statistik samt til forbedring af de respektive tjenester. Dette er information om:

  • Browser og indstillinger for dette
  • Operativsystem
  • Skærmopløsning og antal farver på skærmen
  • Internetforbindelse
  • Besøgte hjemmesider og besøgstidspunkt
  • Hvilken hjemmeside Brugeren kommer fra

Posten Bring bruger cookies til at indsamle statistik. Cookies er små tekstfiler, der gemmes på brugerens enhed i forbindelse med brug af internettjenester. Identifikation af den enkelte bruger som person udføres ikke i forbindelse med brug af cookies. Ved at ændre indstillingerne i deres browser kan Brugeren vælge at afvise brugen af cookies. Dog skal cookies accepteres for at logge ind med BringID. Posten Bring vil også kunne bruge lignende teknologier som cookies, såsom "web beacons", "pixel tags" osv., samt andre teknologier, der vil udføre de samme funktioner som cookies i fremtiden.

Posten Bring vil også kunne gemme Brugerens IP-adresse. En IP-adresse er et unikt nummer, der tildeles netværksenheder, f.eks. en computer, der kommunikerer med hinanden via internettet. Brugerens IP-adresse vil kun blive brugt til statistiske formål og til indsamling af demografisk information i bred forstand og vil derfor ikke blive tilskrevet Brugeren eller kunden.

Den overstående information bruges til at muliggøre de forskellige tjenester, der omfattes af BringID, til at administrere og videreudvikle tjenesterne, autentificeringsprocesser, diagnosticere problemer med BringID og tilknyttede systemer, udvikle nye ideer og tjenester samt kommunikere med brugere.

8.3 Videregivelse af personoplysninger til tredjepart

Hvis der er et krav om at sende, modtage eller arkivere beskeder eller udføre andre tjenester, der bruger BringID, kan de personoplysninger, der kræves for at udføre en sådan tjeneste, videregives til tredjeparter.

Ud over i henhold til vilkårene vil personoplysninger ikke blive videregivet til tredjeparter til kommerciel brug.

8.4 Informationssikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger

Posten Bring er forpligtet til at gennemføre de sikkerhedsforanstaltninger, der kræves i henhold til Persondataloven, §§ 13 og 14, samt Persondataforordningen af den 15. december 2000, nr. 1265, kapitel 2 og 3, og alle andre krav, som fastsættes i henhold til lovgivningen eller af en myndighed.

9. Fejl eller udeladelser 

9.1 Klager

Brugeren skal meddele Posten Bring om eventuelle relevante fejl eller mangler vedrørende BringID eller de omfattede tjenester, der resulterer i, at Brugeren ikke modtager de tjenester, Brugeren har ret til i henhold til disse vilkår inden for en rimelig tid og senest 10 dage efter, at Brugeren har opdaget eller burde have opdaget fejlen eller manglen.

9.2 Foranstaltninger

Så snart som muligt efter at have fået kendskab til en sådan fejl eller udeladelse, skal Posten Bring træffe foranstaltninger for at rette fejlen eller udeladelsen.

9.3 Ansvarsbegrænsning

Under ingen omstændigheder er Posten Bring ansvarlig, hvis tredjeparter eller brugere af BringID bevidst eller ubevidst får adgang til Brugerens data, forhindrer eller hindrer Brugerens brug af de inkluderede tjenester.

9.4 Opsigelse

Ved at sende skriftlig meddelelse til Posten Bring kan Brugeren opsige det kontraktmæssige forhold, som Brugeren har med Posten Bring i henhold til disse vilkår med øjeblikkelig virkning, hvis Posten Bring har begået et væsentligt kontraktbrud. Punkt 15, andet stykke, gælder for gennemførelsen af en sådan opsigelse i det omfang, det er relevant.

10. Brugerundtagelse 

10.1 Opsigelse og afslutning

Posten Bring kan opsige det kontraktmæssige forhold, som Posten Bring har med Brugeren i henhold til disse vilkår med øjeblikkelig virkning og forhindre Brugeren i at få adgang til BringID og de inkluderede tjenester ved væsentligt kontraktsbrud fra Brugerens side. Væsentligt kontraktsbrud inkluderer Brugerens afgivelse af forkerte eller ufuldstændige oplysninger om Brugeren, Brugerens overtrædelse af lovgivning, regler eller myndighedsbeslutninger eller på anden måde misbrug af BringID eller information eller data, der indgår i BringID.

Punkt 15, andet stykke, gælder for gennemførelsen af en sådan opsigelse i det omfang, det er relevant, dog således at Brugeren ikke har adgang til lagrede data efter opsigelsen.

11. Force majeure 

Posten Bring er ikke ansvarlig for tab, der opstår som følge af lovgivningsindgreb eller administrative foranstaltninger, faktisk eller truende krig, oprør, indre uroligheder, hærværk, sabotage, terrorisme, strejker, lockouter, boykotter og blokader, uanset om det er Posten Bring selv eller Posten Bring-organisationen, konflikten rettes mod eller udføres af, og uanset konfliktens grundlag, herunder selvom konflikten kun påvirker dele af Posten Brings funktioner, samt afbrydelser i IT-drift (herunder fejlleverancer fra eksterne leverandører) på grund af det ovenstående.

12. Overførsel af rettigheder og forpligtelser m.m.

Posten Bring kan frit overføre sine rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen i disse vilkår mellem virksomheder inden for Posten Bring-koncernen. Rettigheden til kompensation kan frit overføres uden for Posten Bring Group.

Hvis Brugeren har opgraderet sin BringID med BankID (eller en anden lignende sikkerhedsanordning godkendt af Posten Bring), kan Brugeren ikke overføre retten til at bruge BringID, da denne ret er knyttet til den enkelte person.

13. Meddelelser og underretninger 

Medmindre andet udtrykkeligt er angivet i disse vilkår, skal meddelelser i forbindelse med det kontraktmæssige forhold i henhold til disse vilkår gives skriftligt og sendes til følgende adresse:

Posten Bring AS: kundeservice@posten.no eller

Posten Bring AS, P.O.Box 1500 Sentrum, 0001 Oslo

Til Brugeren: den e-mailadresse, Brugeren har angivet under registreringen, eller den postadresse, Kunden har registreret hos Posten Bring.

14. Ordinær opsigelse 

Parterne har gensidig ret til at opsige aftalen i henhold til disse vilkår ved at give skriftlig opsigelse med en uges varsel, uden yderligere begrundelse, forudsat at alle udestående spørgsmål er løst, og at parterne ikke har nogen krav mod hinanden.

Hvis Brugeren dør, vil Brugerens BringID og lagrede data blive slettet tre måneder efter, at Posten Bring har modtaget meddelelse om deres død. Den eller de personer, der har juridisk beføjelse til at repræsentere Brugeren, bør kontakte Posten Bring for at få adgang til Brugerens profil før sletningen, hvis det er relevant. Posten Bring forbeholder sig ret til at beholde de data, der er nødvendige for at følge op på kundeforholdet.

15. Gældende lov og fortolkning af aftalen 

Denne aftale er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med svensk lov. Begge parter skal bestræbe sig på at løse eventuelle tvister, der opstår mellem Posten Bring og brugeren på en samarbejdsvillig måde. Hvis en sådan løsning ikke er mulig, har hver part ret til at indbringe tvisten for de domstole, der har kompetence i henhold til gældende love og bestemmelser, herunder reglerne om retslig kompetence i henhold til Tvisteloven.

16. Ejendomsret og licens

Alle rettigheder til Posten-appen og BringID ejes enten af Posten eller af tredjeparter, som Posten har indgået aftaler med. Disse rettigheder kan omfatte varemærker, API-slutpunkter, programkode, tekst, billeder og andet immaterielt materiale. Brugeren gives en begrænset og ikke-overførbar licens til at bruge disse rettigheder i overensstemmelse med vilkårene i denne aftale. Det er ikke tilladt at bruge sådanne rettigheder på andre måder end dem, der er aftalt med Posten i henhold til denne aftale.