Denne skat baseres på, hvor langt lastbilerne kører, og hvor meget CO2 de udleder. Formålet med denne skat er at reducere CO2-udledningerne og dække de samfundsøkonomiske omkostninger, som lastbiltrafikken medfører, såsom slid på infrastrukturen, ulykker, støj og luftforurening.
Anvendelsesområde
Skatten gælder for kørsel på størstedelen af stats- og kommunale vejnet, i alt cirka 10.900 km. Regeringen planlægger at udvide skatten til at omfatte hele det offentlige vejnet (cirka 75.000 km) fra 1. januar 2028.
Udvidelse
Fra 1. januar 2027 vil skatten også gælde for lastbiler, der vejer 3,5 ton og derover. Vi arbejder i øjeblikket med de økonomiske konsekvenser af dette, og vi vil komme med information, så snart vi kender omfanget.
Nye omkostninger på færgeruter
EU’s system for handel med emissionsrettigheder (ETS) fortsætter med at udvikle sig og skærpes for at reducere drivhusgasudledningerne. For 2025 er der flere vigtige ændringer og opdateringer:
Udvidelse af dækning
Fra og med 2024 omfatter ETS også skibsfarten, hvilket betyder, at rederier, der sejler til havne inden for EU/EØS, skal betale for deres udledninger. Dette vil blive udvidet yderligere i 2025.
Forhøjede afgifter
ETS-afgifterne justeres månedligt baseret på den gennemsnitlige spotpris for emissionsrettigheder i EU. For 2025 forventes en yderligere udfasning af emissionsrettigheder, hvilket betyder, at omkostningerne for udledninger vil stige.
Dækning
ETS dækker 100 % af udledningerne for rejser inden for EU og EØS-området og 50 % af udledningerne fra rejser, der begynder eller slutter uden for EU.
For mere information om ovenstående, kontakt venligst din kontaktperson hos Bring.
Mere information om ETS
Mere information om vejafgifter