Sådan arbejder svindlerne

Svindlere er på jagt efter forskellige oplysninger, ofte brugernavn og adgangskode, bank- og kreditkortoplysninger. De er eksperter i manipulationsteknikker og arbejder på at vinde offerets tillid. De ændrer metode hurtigt, de kan derfor være vanskelige at opdage.

For at være bedre rustet, er det vigtigt at forstå svindlernes metoder og værktøjer:

  • Bruger e-mail, sms-beskeder, telefon eller andre kanaler.
  • Nemt at forfalske en e-mailadresse eller et telefonnummer.
  • Nemt at forfalske websteder.
  • Spiller på følelser: hast, frygt, gevinst eller fordel.
  • Sætter det ind i en sammenhæng, som er kendt f.eks. information om en pakke.

Vil vinde din tillid

Svindlerne forsøger sig med henvendelser, der virker overbevisende og reelle. Hvordan gør de det?

De tager ofte udgangspunkt i en situation, hvor det er naturligt, at man får en henvendelse. Sådan en situation kan f.eks. være information om levering af en pakke.

Der er rigtig mange, der modtager pakker, og som en stor aktør på markedet bliver Brings logo misbrugt. Fordi flere bestiller på nettet, er det en situation, som flere og flere genkender sig selv i – og der er dermed større chance for, at det lykkes for svindlerne.

Bruger dine digitale spor

Vi efterlader en række ’digitale spor’, som vi ikke tænker over, når vi bruger internettet. Dem kan kriminelle få fat i og udnytte i deres henvendelser for at skabe tillid f.eks.:

  • Din e-mailadresse og dit navn
  • Hvor du arbejder.
  • Hvilken it-løsning du bruger.
  • Hvem din internetudbyder er, og hvilke tjenester du abonnerer på.
  • Hvad du har søgt efter på internettet.

Der er også eksempler på, at modtagerens adgangskode er blevet brugt. Når kriminelle har fået fat i den, er det ofte et resultat af et hackerangreb mod legitime websteder, hvor brugernavn og adgangskode er stjålet fra.