Pakkeshop – den mest populære leveringsform
E-handlen vokser konstant, og antallet af webshops, der konkurrerer om kunderne, bliver ved med at stige. Denne udvikling betyder også, at antallet af leveringsmuligheder stiger. Vores seneste statistik fra Bring Research viser dog, at de tre mest almindelige leveringsmuligheder for nordiske online-shoppere stadig er pakkeshop, hjemmelevering eller pakkebokse.
40-50% af nordiske onlinekunder vælger levering til pakkeshops
Ifølge statistik fra Bring Research (fra november 2023) er og bliver levering til pakkeshop inden for e-handel den mest populære leveringsmulighed for onlinekunder. Leveringsmetoden betyder, at pakken leveres til en butik, kiosk, nærbutik eller lignende, hvor kunderne kan afhente pakker i åbningstiden. Det betyder personlig service, øget tilgængelighed og fleksibilitet i forbindelse med levering og returnering samt en reduceret risiko for mislykkede leveringsforsøg.
Statistikken fra Bring Research stammer fra en undersøgelse blandt tusindvis af nordiske onlinekunder, der for nylig har foretaget et onlinekøb. I undersøgelsen indgik spørgsmålet "Hvilken leveringsmetode valgte du ved dit seneste onlinekøb?". Resultaterne viste, at 41% i Sverige, 53% i Danmark og 42% i Norge havde valgt levering til pakkeshop.
På spørgsmålet "Hvilken leveringsmulighed vil du vælge til dit næste køb?" kom pakkeshops også ud på toppen, men med lidt lavere tal (Sverige 24%, Danmark 41% og Norge 31%).
Fordelene ved levering til pakkeshops
Så hvorfor er levering til pakkeshops vigtigt for din webshop? Her lister vi en række fordele for både dine kunder og din egen virksomhed, og hvordan pakkeleveringsfirmaer bidrager til øget kundetilfredshed og mere effektiv logistik.
Øget bekvemmelighed og fleksibilitet
Som vi alle ved, er tiden kostbar, og vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre vores hverdag mere effektiv. Ved at tilbyde levering og returnering til og fra en lang række pakkeshops på forskellige steder giver du dine kunder mulighed for at vælge det leveringssted, der passer dem bedst. Nogle kunder foretrækker f.eks. ikke at skulle tilpasse sig bestemte leveringstider til hjemmet, men vil i stedet hente eller returnere pakker i et supermarked eller en butik.
Hvad online-shoppere opfatter som praktisk og fleksibelt, afhænger af deres egne behov. Det er derfor en fordel, hvis du kan tilbyde en komplet leveringsløsning i din webshop, som omfatter flere forskellige leveringsmuligheder.
Reducér risikoen for mislykkede leveringsforsøg
Vi kan alle nikke genkendende til frustrationen over en misset levering. Og det er selvfølgelig lige så frustrerende for webshoppen. Mislykkede leveringsforsøg koster dyrebare ressourcer og unødvendige leveringsomkostninger, og det skaber irritation hos kunderne.
En af de største udfordringer for webshops er derfor at sikre, at pakkerne når frem til kunderne uden problemer, eller at pakkerne rent faktisk bliver leveret til kunderne. Ved at tilbyde levering til pakkeshop reducerer du risikoen for fejlslagne leveringer, f.eks. hvis kunden ikke er hjemme på leveringstidspunktet.
Det skyldes, at kunderne kan afhente (eller returnere) pakkerne, når det passer dem. Derudover har pakkeshops meget større kapacitet til at håndtere store mængder, så du kan være sikker på, at pakkerne passer, og at kunderne ikke bliver frustrerede over ændringer i deres leveringer.
Omkostningseffektiv leveringsløsning
Levering og returnering via pakkeshops er ofte en omkostningseffektiv løsning for webshops. Ved at samarbejde med en pålidelig og professionel leveringspartner kan du drage fordel af deres etablerede netværk af udleveringssteder og dermed reducere dine egne leveringsomkostninger. Desuden kan en partner i mange tilfælde også forhandle fordelagtige kontrakter og mængderabatter, hvilket yderligere reducerer dine omkostninger og øger din rentabilitet.
Forbedring af kunderelationer og loyalitet
Ved at tilbyde skræddersyet levering viser du, at du bekymrer dig om dine kunders behov og prioriterer deres købsoplevelse. I den forbindelse er levering til pakkeshops en smart måde at styrke og vedligeholde forholdet til dine kunder og øge loyaliteten over for dit brand. Det faktum, at leveringer og returneringer også betjenes af servicepersonalet i butikken, bidrager også til en mere smidig og personlig kundeoplevelse.
Tilbyd omfattende leverancer og styrk dit brand
Hvis du som webshop vil forbedre kundeoplevelsen og være foran dine konkurrenter, er det en stor fordel, hvis leveringerne i din webshop er en del af en samlet løsning. Det bør omfatte almindelige muligheder som pakkeshops, pakkebokse og hjemmelevering, så dine kunder får flere leveringsmuligheder og valg. Det viser, at du sætter dine kunders behov og ønsker i første række.
Husk, at kunderne taler med hinanden. Hvorfor ikke gøre dine leveringer til et af dine stærkeste salgsargumenter, samtidig med at du forbedrer kundeoplevelsen, reducerer omkostningerne og øger din konkurrenceevne?