Sådan fik Bahne større gennemsigtighed, og øgede deres lagerkapacitet

Med et ønske om at styrke e-handelsdelen af forretningen tog Bahne kontakt til Bring. Resultatet blev et samarbejde, der går ud over det sædvanlige kunde-leverandør-forhold og som vil øge kompetencerne hos begge parter. 

Thomas Engelbrecht Møller. Foto: Olav Vhile

Hvad sker der egentlig, når en pakke er sendt, og hvorfor bliver den nogle gange ikke afhentet i pakkeshoppen? Dette var spørgsmål, som Bahne selv ønskede at kunne svare på.

-Gennem vores tidligere pakkedistributør havde vi kun føling med, hvornår varerne forlod vores lager men ikke hvornår de nåede kunderne, ej heller om de blev afhentet og dermed kom retur før efter ca. 14 dage, fortæller Thomas Engelbrecht, Logistik ansvarlig hos Bahne. 

Starten på et nyt samarbejde

I starten af 2023 kom Thomas i kontakt med Kenneth Andersson som er Key Account Manager i Bring Ecommerce & Logistics i Danmark. Her blev Thomas præsenteret for nye muligheder inden for pakkedistribution og innovativ kommunikation overfor slutbrugeren. Tiltag, der potentielt kunne give Bahne stor værdi i mødet med deres kunder, og der levede op til den høje service, som forventes af Bahnes kunder i Danmark.

Bring bud leverer pakke.jpg

-Bring kunne levere noget, som vi længe havde ønsket os, nemlig større gennemsigtighed og kontrol på “last mile” distributionen, fortsætter Thomas. 

Fra maj 2024 er det Bring, som står for distributionen af over 150.000 pakker fra Bahnes webshop – alt fra livsstilsprodukter til mode og bolig 

Nye løsninger for Bahne 

Med den nye aftale har Bahne fået krydset flere bokse af. De kan nu se, hvem der har hentet deres pakker, sende påmindelser via SMS og omdirigere forsendelser efter behov. 

Som en del af API-et i forbindelse med Bahnes nye checkout-løsning, vil de kunne vise forventet leveringsdag, ETA (estimated time of arrival). En funktion som vil give Bahnes kunder en bedre købsoplevelse, og samtidig bidrage til at øge konverteringsraten. 

Sammen med Bring har Bahne også fået udviklet en Return Room Management Portal, der gør det nemmere for kunderne at returnere varer uden at skulle printe og vedlægge returetiketter. 

Fra manuelt lager til autostore 

Kort tid efter kontakten med Bring Ecommerce & Logistics blev Bahne introduceret for Brings fulfilmentløsning, Shelfless, og fik en rundvisning på sitet i Køge, inklusive Shelfless Autostore.

Shelfless roboter i arbeid

-Først og fremmest havde de en meget attraktiv beliggenhed. Vi kunne se, at det virkede interessant at flytte lageret tættere på størstedelen af vores kunder. Derudover fik vi et indtryk af, at de mennesker, der arbejder med Shelfless, er meget kompetente, fortæller Thomas. 

Mindre luft i pakkerne 

Overgangen fra manuelt til delvist automatiseret lager giver Bahne adgang til større kapacitet og fleksibilitet. For at udnytte den nye løsning bedst muligt, måtte de dog selv gøre et forarbejde. 

Med Shelfless er Bahne gået fra at bruge plastposer til kasser, der tilpasses forsendelsens størrelse via Brings automatiseret pakkeflow. Forud for skiftet til Shelfless kontaktede de derfor alle deres leverandører for at få oplysninger om vægt og mål på alle deres produkter. Et vigtigt skridt for at sikre, at varerne kan pakkes med så lidt luft som muligt. 

-Dette er en grøn omstilling og en tankegang, som ikke alle leverandører er vant til. Men i bund og grund handler det om, at ved at have viden om vores varer – mål og vægt – kan Bring blive mere effektiv, som i sidste ende kommer vores kunder til gavn, fortæller Thomas. 

I forbindelse med last mile kan Bahne allerede nu drage fordel af, at vi i Bring leverer med el-varebiler flere steder i Danmark. Målet er, at alle leveringer på last mile skal være 100% eldrevne inden 2026. 

I løbet af de næste 3-5 år vil Bahne i samarbejde med os i Bring arbejde anderledes end tidligere og dykke dybere ned i processerne for at finde de områder, der virkelig kan gøre en forskel. 

Et langvarigt samarbejde 

-Dette er ikke bare et kunde-leverandør-forhold. Helt fra dag ét har det været tydeligt, at samarbejdet mellem Bahne og Brings divisioner; Shelfless og Ecommerce & Logistics, er et partnerskab, hvor vi skal udvikle os sammen,” fortæller Andreas Dennung, Key Account Manager hos Bring Shelfless.  

Også Thomas Engelbrecht fra Bahne er klar over, at dette er et samarbejde, der handler om gensidig værdiskabelse. 

 -Vi har store forventninger, men er også overbeviste om, at Bring kan indfri dem. Det handler om, at vi kan spille hinanden gode. Vi skal udnytte Brings kompetencer og ekspertise inden for e-handel, og de kan blive bedre til at forstå, hvordan vi opererer i vores verden,” afslutter Thomas.

Ønsker du at høre mere om dine muligheder inden for distribution og lagerhåndtering?

Bliv kontaktet af en rådgiver fra Bring

Del artikel