I dag efterspørger langt de fleste forbrugere fleksible returløsninger, når de handler på nettet. 60% tjekker faktisk returbetingelserne, før de foretager et køb ifølge vores forbrugerundersøgelse Bring Research. De vil være sikre på at kunne returnere det, de har købt, hvis det ikke passede eller gik galt. Mange webshops udskriver derfor returfragtlabels på forhånd og sender disse sammen med pakkerne.
Men vidste du, at cirka 70 % af disse trykte labels ikke engang bliver brugt? Men bare smidt væk. Det vil vi ændre ved at indføre en såkaldt labelfri løsning.
Hvad betyder en labelfri løsning?
Kort sagt betyder det:
- At webshops ikke skal udskrive returfragtlabels på forhånd, som de sender med pakken.
- At private forbrugere ikke skal bruge en printer derhjemme til selv at printe fragtlabel, hvis de vil returnere.
Denne løsning bidrager til lettere returnering, da forbrugeren ikke behøver at kontakte webshoppens kundeservice for at bede om fragtlabel til returnering. 4 ud af 10 forbrugere kontakter i dag kundeservice på grund af webshoppens returløsning. Men med denne labelfri løsning booker de blot returen med webshoppen og modtager en mail fra os med en pakkekode, i form af en QR-kode, som de tager med til pakkehshoppen for at printe labeln der eller en håndskrevet kode de skal skrive på pakken hos de pakkehops, der ikke har en printer.
Det gør hele returprocessen både enklere og tidsbesparende, og samtidig sparer du på ikke at skulle printe fragtlabels unødigt, som aldrig engang bliver brugt. Det er løsningen er med til at spare både tid, omkostninger og miljøet.
Det skal være enkelt, effektivt og mere bæredygtigt for både webshops og modtager at sende og returnere pakker.
Jens Lauge, forretningsudvikler i Bring
- Vi oplever ofte hvordan returdelen, skaber udfordringer for både webshop og modtager. Ved at benytte en pakkekode har hverken webshop eller modtager brug for en printer, siger Jens Lauge.
Sådan sendes og returneres med en pakkekode
- Webshoppen kan nemt bestille pakkekoden hos os via TA-udbyder, der understøtter løsningen, Mybring, Bring Booking API eller Returportalen
- Når der bestilles retur, sendes pakkekoden direkte til forbrugeren, enten via mail fra Bring eller fra webshoppen
- Forbrugeren skal blot skrive pakkekoden på pakken eller tage QR-koden med til en Bring pakkeshop, hvor de printer etiketten til forbrugeren
- Forbrugeren modtager en elektronisk kvittering ved indleveringen i pakkeshoppen
- Pakken kan spores på bring.dk eller i vores Bring-app
Grønnere returløsning
I dag medsender netbutikkerne i ca. 50 % af tilfældene en returlabel, når de sender pakker til kunder - men hvad sker der egentligt med de returlabels som ikke bliver brugt? Med pakkekoder sparer du papiret til fragtlabelen, og samtidig giver du dine kunder en bedre og mere bæredygtig købsoplevelse.
-Transport er klart en belastning for miljøet men også noget som vi, netbutikker og kunderne kan være med til at nedbringe i fællesskab. Med pakkekoder bliver det enklere for kunderne at returnerer. Det er dog en balancegang mellem det, at skabe en enklere løsning og samtidig ikke opfordre til returnering. Derfor skal det også være enkelt og gennemskueligt for både modtager og netbutikken, hvordan man kan træffe et grønnere valg med omtanke for miljøet, udtaler Per Buus, salgsdirektør for Bring i Danmark.