Over 1000 danske e-handlende har i en ny undersøgelse,svaret på spørgsmål om, hvilke forventninger og krav de har til netbutikkerne, når de handler på nettet. Undersøgelsen er udført i samarbejde med analysevirksomheden Ipsos.
De seneste års udvikling viser, at den digitale omstilling i handlen er kraftig stigende. Væksten sker næsten udelukkende på nettet og i 2018 steg e-handlen i Danmark med hele 23 % - og der er ingen tegn på at væksten er aftagende.
Med den voksende e-handel øges også forbrugernes bevidsthed og krav til en mere en bæredygtig og miljørigtig e-handel.
Kunderne får ikke den information de efterspørger
Ny e-handelsrapport fra Bring viser, at der er en øget bevidsthed omkring miljø og bæredygtighed hos de e-handlende. Det er især de handlende under 40 år, der stiller de største krav til bæredygtighed.
Mere end hver tredje kvinde under 40 år, efterspørger oplysninger om, hvordan netbutikken arbejder med miljø og bæredygtighed, men kun 1 ud af 10 netbutikker oplyser om dette på deres websites.
Rapporten viser også at flere og flere danske e-handlende, aktivt vælger bæredygtigt, når de handler på nettet. Næsten 10 procent af de danske e-handlende, har ved deres seneste køb, bevidst valgt en netbutik på grund af dens miljøprofil. Det at synliggøre sit arbejde for miljø og bæredygtighed bliver derfor et vigtigt konkurrencemeter for netbutikkerne i fremtiden. Mange netbutikker gør meget for miljø og bæredygtighed, men det er kun meget få, som synliggør det over for deres kunder.
- Forbrugernes bevidsthed og krav til bæredygtighed er stigende, men kun få netbutikker lever op til kundernes forventninger. Jeg er overbevist om, at der er mange netbutikker, som aktivt arbejder med miljø og bæredygtighed, men ikke oplyser godt nok om det på deres websites, fortæller Catherine Löfquist, Miljøchef i Bring.
Det som både mænd og kvinder angiver, er vigtigt for at netbutikken, og kan opfattes som bæredygtig er, at de bruger fornybar eller genanvendelig emballage, at produktet er produceret bæredygtigt og er af høj kvalitet.
Tips til hvordan din netbutik kan leve op til forbrugernes ”grønne” forventninger
- Visualiser og kommuniker det arbejde du gør for miljø og bæredygtighed i al din kommunikation til kunden - web, nyhedsbreve og sociale medier.
- Giv dine kunder mulighed for at være med og bidrage til, en mere bæredygtig e-handel, ved at tilbyde bæredygtige alternativer.
- Træf bæredygtige valg og tænk miljøet ind i hele din værdikæde.
- Forbrugerne i dag og morgendagens forbrugere forventer mere og stiller større krav til, at netbutikkerne tydeligt kommunikerer og tilbyder bæredygtige alternativer. Dem som formår, at synliggøre og overbevise kunderne om netbutikkens bæredygtige profil, vil ikke kun kunne positionere sig som en "grøn" netbutik, men også vinde fremtidens kunder, udtaler Per Buus, Salgsdirektør i Bring.