Mænd og kvinder har forskellige forbrugsmønstre. Tidligere undersøgelser har vist, at der er forskel på, hvordan kønnene finder nye netbutikker.
- Mænd bruger prissammenligningssider, mens kvinder oftere bruger sociale medier. Skal du nå ud til de grupper du ønsker, er det naturligvis vigtigt at du tilpasser din kommunikation til din målgruppe, fortæller Per Buus, Salgsdirektør, Bring i Danmark.
Flertallet handler i dag på nettet
Rapporten viser at 97 % af forbrugerne under 40 år handler fysiske varer på nettet. Men der er stadig et potentiale i, at få dem til at lægge en større andel af deres køb på nettet. Hvad og hvordan du kommunikerer kan være afgørende for, om kunderne vælger at købe i din netbutik
- Jeg ser, at der er et stort potentiale i, at få kunder til at handle endnu flere varer i netbutikken på nettet. Forudsætning er at kunderne føler sig tygge gennem hele købsprocessen. Eksempelvis bør netbutikkerne oplyse relevant information om levering, retur og betaling, siger Per Buus.
Mobil vs. computer – giver du dine kunder samme information på begge enheder?
Et af de områder hvor der også er forskel på kvinder og mænd, er ved gennemførelse af køb på mobilen. Andelen af de som bruger mobilen til at handle på nettet er stigende og det er først og fremmest de som er under 40 år, der er flittigst.
Rapporten viser, at 4 ud af 10 danske kvinder under 40 år gennemførte deres seneste køb på mobilen, mens 6 ud af 10 gennemførte på computeren. Ens for både mænd og kvinder er, at de starter deres køb på mobilen og afslutter det, på en anden enhed. Når kunden bytter enhed under købet er der større chance for, at de afbryder købet. Vores testshopping viser, at de fleste netbutikker er bedre til at give information på computeren i starten af købet end på mobilen.
- Uanset om du er mand eller kvinde, vil alle gerne have en enkel og effektiv købsoplevelse! Netbutikkerne kan ikke forvente at kunderne tager sig tid til, at lede efter relevant information under selve købet. De netbutikker som lykkes med, at give samme købsoplevelse på både mobil og computeren er også de som vil få succes, siger Per Buus.
Mænd har fokus på tid og kvinder er mere prisfølsomme
Rapporten viser også, at danske mænd er mere villige til, at betale for fragt mens danske kvinder er mere prisfølsomme.
Hvordan finder du den rigtige fragtpris, som dine kunder er villige til at betale? – det afhænger bl.a. af flere faktorer:
- Hvordan ser dine konkurrenters udbud du?
- Prisen på dine varer
- Hvor unike og attraktive dine produkter er
- Test løbende forskellige fragtpriser, på de markeder du er til stede