Sådan kan en tydelig bæredygtighedsprofil give din webshop en bedre konkurrenceevne
Vidste du, at flere og flere forbrugere fravælger webshops, der ikke har en tydelig bæredygtighedsprofil? Med disse råd kan du nemt tilbyde dine kunder en grønnere handel.
Klimaforandringerne er vor tids største udfordring – og flere og flere ønsker at ændre deres adfærd for at hjælpe kloden i den rigtige retning. Det påvirker også vores købsvaner.
– Vi ser, at markedet er i forandring. Forbrugerne køber mere brugt, og de køber flere produkter af høj kvalitet, der holder længere. Stadig flere foretrækker lokalt producerede produkter og kortere transportafstande, og cirkulær økonomi bliver fortsat vigtigere. Alt dette betyder hårdere konkurrence om kunderne på nettet, fastslår Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.
Flest unge har ændret købsvaner
Bring Research samler indsigt i, hvad skandinaviske e-handlede interesserer sig for, gennem regelmæssige undersøgelser i samarbejde med IPSOS. For nylig gennemførte vi testshopping i 90 forskellige skandinaviske webshops samt en webundersøgelse blandt e-handlende.
Kort om Bring Research' Testshopping-undersøgelse
To undersøgelser – en kvalitativ og en kvantitativ – gennemført i samarbejde med IPSOS.
Testkøb i 90 skandinaviske webshops – 30 pr. land.
De undersøgte webshops var fordelt mellem forskellige brancher med forskellig omsætning.
Køberne gennemgik 56 kontrolpunkter fra startsiden, til varen var returneret og pengene tilbagebetalt.
Alle testpunkter blev gennemført på mobil.
Vi gennemførte webinterviews med et repræsentativt udvalg af skandinaviske e-handlende.
Begge undersøgelser lagde vægt på levering, returnering og bæredygtighed/miljø gennem hele købet.
Undersøgelsen viser, at 6 ud af 10 e-handlende mener, det er vigtigt, at webshoppen har en tydelig bæredygtighedsprofil. 2 ud af 10 har bevidst valgt at handle i en butik eller webshop, fordi den havde en tydelig bæredygtighedsprofil – og lige så mange siger, at de i løbet af det seneste halvår har ændret købsvaner på baggrund af ny viden om miljø og bæredygtighed. Blandt dem under 30 år har dobbelt så mange – altså 4 ud af 10 – ændret deres købsvaner i en mere bæredygtig retning.
– Vi ser en vækst her – og når interessen for bæredygtighed nu stiger i hele samfundet, forventer vi, at købsvanerne ændrer sig endnu mere fremover, siger Kjersti.
Hjælp kunderne med at vælge bæredygtigt
Testshoppingen viser imidlertid, at mange webshops ikke er fulgt med forbrugernes engagement inden for bæredygtighed:
I kun 15 % af webshoppene, kunne testkøberne vælge produkter, der blev beskrevet som bæredygtige. I 28 % af de undersøgte webshops fandt testkøberne informationer om, hvad webshoppen gjorde for miljø og bæredygtighed – men i 20 % af disse tilfælde blev informationerne ikke oplevet som relevante for at vælge mere bæredygtigt.
Kjersti pointerer, at forbrugerne ønsker hjælp til at vælge mere bæredygtigt – og så holder det ikke at komme med visioner, der ikke tager hensyn til bæredygtighed.
– Det er komplekst at være forbruger og skulle orientere sig om, hvordan man kan vælge bæredygtigt. Derfor er det vigtigt, at webshoppene hjælper kunderne med det. Mange har lagt stor vægt på, hvilke planer de har – men moderne forbrugere er mere interesserede i, hvad de rent faktisk bidrager med, hvis de handler hos dig. Hvad gør du for at hjælpe dine kunder med at vælge mere bæredygtigt, når de handler i din webshop?
De, der er bevidste om det, vil vinde kampen om det stadig voksende marked af forbrugere, der ønsker at handle mere bæredygtigt.
Kjersti giver disse råd til webshops, der vil tilbyde deres kunderne en mere bæredygtig e-handel:
1. Lav konkrete tiltag
Noget af det bedste, du kan gøre for miljøet, er som bekendt at passe på det, du har, købe mindre og købe brugt. Det er også noget, som flere virksomheder nu begynder at inkludere i deres forretning – som f.eks. IKEA, Zalando og Jernia. Zalando der blandt andet sælger secondhand-tøj i enkelte lande, har udtalt, at de vil satse på mere bæredygtige løsninger. IKEA har åbnet en genbrugsbutik, hvor de køber og sælger dine gamle IKEA-møbler og med glæde giver dig tips om, hvordan du kan renovere de møbler, du allerede har. Hos Jernia kan du får rabat, hvis du afleverer ødelagte drikkeglas, ildfaste fade og stegepander til genbrug.
– Sådanne tiltag er konkrete og tydelige for forbrugerne – de viser, at du faktisk gør noget. Klimakompensation kan ofte opleves som diffust, siger Kjersti.
Hun tror, at mange webshops er bange for at blive anklaget for greenwashing – og derfor undgår at sige for meget om bæredygtighed, men det er der imidlertid ingen grund til, mener hun.
– Kunder sætter pris på, at du er åben og transparent omkring de små skridt, du foretager, og at du fortæller om dine erfaringer. Det bidrager også til at inspirere andre webshops.
2. Tilbyd leveringsmuligheder med mindre klimabelastning
Transport af produkter er et område, der nemt kan gøre e-handlen bedre for miljøet. Det er også noget, kunden ønsker: Undersøgelsen viser, at 7 ud af 10 ville have valgt et leveringsalternativ med mindre klimabelastning, hvis prisen var den samme. Kun 12 % af de undersøgte webshops tilbød imidlertid denne mulighed – det vil sige ved at have beskrivelser som ”fossilfri”, ”klimakompenseret” eller andre informationer om transportørens køretøj eller bæredygtighedsarbejde.
– Det er informationer, som logistikaktørerne stiller til rådighed, men det er webshoppens it-systemer, der skal sikre, at informationerne også vises under leveringsalternativerne i check-out.
Kjersti pointerer, at mange tror, leveringsalternativer med mindre klimabelastning er dyrere – hvilket ikke er tilfældet.
– Vi ved, at kunderne er prisfølsomme. Hos Bring tager vi hverken mere eller mindre for levering med mindre klimabelastning – det er en omstilling, som sker inden for alle vores eksisterende serviceydelser. Ved at vælge Bring tager kunden et aktivt valg af løsninger med mindre klimabelastning, siger Kjersti.
3. Gør et godt sidste indtryk med bæredygtig emballage
Ud over at transportere varen med mindre klimabelastning kan du også pakke den ind på en mere bæredygtig måde som f.eks. mindske mængden af luft i pakken og vælge den rigtige type emballage. I testshoppingen modtog 25 % varen i emballage af genbrugsmaterialer, eller på anden måde mere bæredygtig.
– Det giver webshoppen mulighed for at give et godt sidstehåndsindtryk og skille sig ud fra konkurrenterne.
4. Reducer antallet af returneringer med gode beskrivelser
En anden enkel måde at reducere udledningen på er at reducere antallet af returneringer. Det er ofte en transportdel, der kunne være undgået, hvis kunden havde fået bedre informationer inden købet.
– Det vigtigste, du kan gøre for at få færre returneringer, er at lave gode produktbeskrivelser og størrelsesguider, fortæller Kjersti.
Den indsigt du skal bruge for at øge gavesalget i webshoppen
Vil du tiltrække så mange nye kunder som muligt, når gavesæsonen nærmer sig, og fremstå som en solid og sikker webshop?